Vår historia...

publicerat i IVF, Vår resa...;
 
 
 
 Jag har alltid haft en känsla av att det kanske inte skulle vara så lätt att bli gravid. Kanske beror detta på att jag som ung ofta slarvat lite med p-pillren och ändå aldrig "råkat" bli gravid såsom många kompisar. Kanske beror det på att jag vet att mina föräldrar fick kämpa något år för att bli gravida. Jag träffade i alla fall min fina S då jag var dryga 20 år och efter några år gjorde vi som många andra, vi gifte oss och påbörjade försöken att bli gravida.
 
Vi visste ju att det kunde ta tid och eftersom jag ätit p-piller i många år räknade vi med något år. Efter ett år kontaktade jag vår hälsocentral för att bara få göra en "enkel koll" tänkte jag. Vi blev dock direkt hänvisade till utredning - lite stressande men skönt att bli tagna på allvar. Utredningen innebar tester och undersökningar av oss båda men visade ingenting. Utifrån detta och vår då relativt låga ålder (båda under 30år) fick vi order om att prova på egen hand. Efter ytterligare 1,5år kontaktade vi läkaren igen och fick en remiss till IVF kliniken i vår stad.
 
Hösten 2015 gjorde vi får första IVF-behandling. Då jag ser ut att ha en bra äggreserv så fick vi starta med hormornbehandlingen direkt. Jag använde Menopur. Vi startade på en låg dos men då läkaren inte var nöjd med hormonnivåerna och inte heller med antalet äggblåsor, så fick vi öka dosen efter första UL. Efter andra UL konstaterades att det hade bildats några fler äggblåsor. Det blev 5 äggblåsor med 3 ägg den gången. Samtliga fick insemineras eftersom äggen var få och spermierna låg lite på gränsen både i rörlighet och antal. Då de inte såg ut att vara tipptopp valde man att återföra två embryon. Resultatet blev dock ingen graviditet.
 
Våren 2016 gjorde vi vår andra IVF-behandling. Vi började på högre dos Menopur än gången innan men fick ändå öka dosen efter första UL. Det blev denna gång 7 äggblåsor och 5 ägg. Även denna gång låg spermierna på gränsen och man valde att inseminera spermierna. Ett enda emryo såg bra ut då det var dags för återföring så det sattes tillbaka. Resulterade dock inte i graviditet denna gång heller.
 
Vi är nu mitt uppe i försök tre och har tid för återföring imorgon. Jag har haft samma dos Menopur hela denna behandling och har faktiskt mått bättre än vid de två första behandlingarna. De plockat 10 ägg (!) igår varav 5 fick sköta sig själva och 5 inseminerades. Fick dock veta idag att endast 4 av de inseminerade klarat sig, inga ägg befruktades naturligt. Så om inte annat ger de kankse läkarna en ledtråd om vad som är galet? Håll tummar och tår för att det finns ett guldembryo bland de som är kvar och att det är det vi får tillbaka imorgon!
 
 
 

Taggar: IVF, IVF-behandling, barnlöshet, ofrivillig barnlöshet;

Kommentera inlägget här :