Kontakt...

publicerat i Allmänt, Livet som pågår...;
 

 
Igår då jag kom hem låg en kallelse i brevlådan. Under förra veckan skrev jag ett mail till min hälsocentral gällande kuratorskontakt och nu har jag fått en tid på måndag. Jätteskönt och tokläskigt. Jag jobbar själv med liknande uppdrag, är socionom och möter personer som går igenom svåra saker varje dag. Men det känns ändå svårt att sitta på den andra stolen.
 
Lite rädd är jag nog också för att börja riva i detta. Det känns som ett sånt där litet sår ni vet, ett sånt som man klöser och petar lite i hela tiden. Det gör lite ont hela tiden och läker aldrig helt... Att nu gå in med skalpellen och börja riva upp såret helt och hållet känns tokjobbigt även om det är välbehövligt. Tänker dock att jag går dit och ser vad som händer, det kan ju inte att skada i alla fall.
 
Den här gången går jag själv. I övrigt har vi verkligen försökt göra denna resa tillsammans och min man har varit med mig vid alla undersökningar och möten. Känner dock att det kan vara skönt att få rannsaka bara mig och inte oss denna gång. Hur har ni andra gjort om ni haft kontakt med kurator/psykolog? Har ni gått tillsammans eller var och en för sig? Eller kanske både och?
 

Taggar: Kuratorskontakt ofrivillig barnlöshet, Misslyckat IVF, mellan IVF-behandlingar, stöd vid IVF;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Linnea:

Har du vart på något möte än?
Jag tror det är bra både att gå ensam o tillsammans. Säkert olika i olika stadier. Jag pratar ganska mkt med en utvald skara i min omgivning just nu så för min del känner jag att jag främst behöver medicinsk rådgivning och att någon säger saker utan att det blir för mkt känslor inblandat. Jag behöver det mer just nu för jag är så vansinnigt less på gissningar och Google o familjeliv när man undrar saker.
Men tror verkligen att man måste prata och ibland är det nog både skönt och hälsosamt att få utesluta partnerns känslor och bara utgå från sig själv..
Hoppas du fick ett bra möte om du haft ett ännu. Och annars byt kontaktperson för det ska kännas bra <3

Svar: Hej Linnea, ledsen att du fått vänta på svar. Jag var bara tvungen att kliva ur den här IVF-bubblan ett tag.
Jag har provat ett samtal men kände att jag nog vill prata med någon som är mer insatt i det här med barnlöshet. Så jag ska prova ringa kvinnokliniken och höra om vi kan få komma dit.

Tror också att behovet varierar otroligt mycket över tid. Många gånger kan jag känna mig så mycket lugnare efter att ha suttit hos vår läkare 45 min. Kring det medicinska har vi verkligen gjort allt tillsammans. Och ibland räcker min man, vänner och kollegor bara fint medan jag ibland bara vill få bryta ihop ordentligt utan att tänka på att jag riskerar att såra eller oroa någon. Kram <3
Johanna

2:a kommentar, skriven , av Linda:

Jag tycker det låter klokt att prata med någon. Ibland tänker även jag att det kanske vore något för mig men än så länge har jag inte tagit det steget. Jag pratar ofta med min man men tänker att det kanske är bra att prata med npgon utomstående som inte redan är "insyltad" i hela situationen. Lycka till! :)

Svar: Hej Linda, förlåt för att du fått vänta på svar. Var bara tvungen att få kliva ur denna bubbla en stund. Ja det är så jag tänkt också - själva blir man ju så otroligt fokuserade på detta och det känns ibland skönt att få prata med någon objektiv som inte har känslor investerade i detta. Ibland har det också varit så att jag velat prata massor och min man inte alls och tvärtom. Tack detsamma!
Johanna

Kommentera inlägget här :